U četvrtak, 10. srpnja 2025. , u sklopu projekta „Nastavak razvoja djece i mladih kroz STEM područje – NARASTEM“, u STEM laboratoriju Tehničkog fakulteta na Kampusu, održana je druga stručna edukacija pod nazivom „Načela nastave tehnike“. Edukaciju je vodio dr. sc. Tomislav Senčić, koji je prisutnim partnerima i suradnicima projekta predstavio temeljna didaktička i specifična načela relevantna za nastavu tehničkog područja (RTP).

Nastava tehničkog odgoja i obrazovanja temelji se na nizu didaktičkih načela koja osiguravaju kvalitetan, učinkovit i svrhovit prijenos znanja, razvoj vještina te oblikovanje stavova kod učenika. Budući da je tehnička nastava specifična po svojoj interdisciplinarnosti i praktičnoj orijentiranosti, ova načela dodatno se prilagođavaju karakteristikama tehničkih sadržaja, metoda i ciljeva.

Poseban naglasak stavljen je na praktičnu primjenu sljedećih općih načela u nastavi RTP-a:

  • Zornost i apstraktnost: omogućiti učenicima vizualno iskustvo, ali i sposobnost apstrakcije tehničkih sadržaja
  • Postupnost i sistematičnost: strukturirati sadržaj od poznatog prema nepoznatom, od jednostavnog prema složenom
  • Individualizacija i socijalizacija: prilagoditi nastavu sposobnostima pojedinca i poticati timsku suradnju
  • Racionalnost i ekonomičnost: učinkovito planirati i koristiti vrijeme i resurse

🔹 Specifična načela nastave tehničkog područja

Prema teoriji Majetića, predstavljena su i specifična načela učenja radno-tehničkih vještina, koja dodatno definiraju pristup nastavi u ovom području:

  • Načelo konstruktivnosti: upoznavanje s planovima i tehničkom dokumentacijom, vizualizacija procesa rada
  • Načelo manipulativnosti: razvijanje vještina rukovanja alatima i tehničkim sredstvima
  • Načelo operativnosti: osposobljavanje za učinkovito, smisleno i svrhovito izvođenje radnih zadataka
  • Načelo regulativnosti: razvijanje sposobnosti kontrole i evaluacije tehničkog procesa, donošenje brzih i točnih reakcija

🔹 Politehničko načelo kao temelj

Kao temelj edukacije istaknuto je politehničko načelo (prema Milatu), koje nalaže da se svi sadržaji, bez obzira na nastavnu domenu, promatraju i u kontekstu njihove primjenjivosti u tehnici, tehnologiji i svakodnevnom životu.

Tijekom izlaganja, voditelj edukacije dr. Senčić referirao se i na znanstvene doprinose izv. prof. dr. sc. Damira Purkovića, čiji rad iz područja metodologije tehničke nastave značajno doprinosi kvaliteti i aktualnosti sadržaja. Načela tehničke nastave usmjerena su na razvoj funkcionalnih znanja i vještina, osposobljavanje za rješavanje stvarnih problema i razumijevanje tehničkog svijeta koji nas okružuje. Pravilnom primjenom ovih načela učitelj stvara dinamičnu, sigurnu i poticajnu nastavu koja potiče cjeloživotno učenje i interes za STEM područja.

Sudionici su tijekom edukacije aktivno sudjelovali u diskusiji i razmjeni iskustava, dijeleći primjere primjene prezentiranih načela u svojoj nastavnoj praksi.

Druga edukacija u sklopu projekta NARASTEM završena je zajedničkim ručkom, koji je poslužio i kao prilika za neformalno umrežavanje i daljnje jačanje suradnje među partnerima i sudionicima projekta.

Categories:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *